Peuterprogramma
Kinderen groepsgewijs en gestructureerd laten Spelen, Leren en Ontmoeten zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen.
Onze doelstelling
De peutergroep is er voor kinderen van 2 tot 4 jaar. De pedagogisch medewerkers zijn geschoold om te werken met de methode Uk & Puk, een erkend peuterprogramma.
Er is veel aandacht voor diverse ontwikkelingsgebieden en speciale aandacht voor de spraak-taalontwikkeling.
De peuterfase is een belangrijke fase in het leven van het jonge kind. In deze periode maakt het grote ontwikkelingen door op:
- Sociaal niveau (samen spelen, samen delen)
- Emotioneel niveau (omgaan met emoties als enthousiasme en teleurstellingen)
- Taal-spraakontwikkeling
- Zelfstandigheid (wat ga ik doen, plannen, even zonder ouders zijn)
- Motorisch gebied (fijne en grove motoriek)
- De echte wereld leren kennen door middel van creativiteit, rollenspelen, nadoen.
Onze doelstelling is om kinderen groepsgewijs en gestructureerd te laten Spelen, Leren en Ontmoeten, zodat we een bijdragen leveren aan hun ontwikkeling. Dit doen wij in hun eigen omgeving waarbij veiligheid, vertrouwen en geborgenheid voorop staan. Een kind dat zich veilig voelt gaat op onderzoek uit .
Onze kerntaken zijn
- Stimuleren van de ontwikkeling van peuters op alle gebieden door middel van spel en activiteiten.
- Volgen van de ontwikkeling van de peuter en tijdige signalering van eventueel (dreigende) ontwikkelingsachterstand.
- Pedagogisch medewerkers zorgen ervoor dat ieder kind het aanbod krijgt dat is afgestemd op zijn/ haar ontwikkelingsbehoefte. Er wordt gekeken naar het individuele kind.
- Bijdragen aan een doorgaande ontwikkelingslijn van 0 tot 12 jaar in samenwerking met de basisschool.
- In deze groep zijn maximaal 16 kinderen van 2 tot 4 jaar onder begeleiding van twee pedagogisch medewerkers.
De ochtend ziet er als volgt uit:
-
08.30 uur
Het peuterprogramma vangt aan met het kringetje en het Goedemorgen-liedje
-
09:00 uur
Start thema werken met activiteiten als knutselen, lezen en vrij spelen
-
10.00 / 10.30 uur
Fruit eten en drinken
-
11.00 uur
Verschoon-/wc-ronde
-
11.15 uur
Vrij spelen/ buiten spelen/ thema werken
-
12.00 uur
Het peuterprogramma eindigt en vanaf 12.00 uur wordt overgegaan op het normale dagprogramma en eten kinderen een boterham en drinken melk.
De middag ziet er als volgt uit:
-
13.00 tot 14.30 uur
Rustmoment
-
14.30 uur
Tussendoortje en drinken
-
14.45 uur
Buiten spelen of activiteit
-
16.00 uur
Groentesnack en drinkmoment
-
16.30 uur
Verschoon-/wc-ronde
We hebben een peutergroep op de dagopvang aan het Van Horneplein. Deze peutergroep is van 8.30 tot 12.00 of 13.00 uur met aansluitend de lunch en vervolgens het reguliere middagprogramma van de dagopvang.
We hebben een peutergroep op de peuterspeelzaal Mussenberg aan de Gravin Annastraat. Deze peutergroep is van 8.30 tot 12.30 uur zonder lunch en zonder verlengde opvang en voor minimaal twee ochtenden per week. Deze peutergroep is ook voor peuters met een VVE-indicatie.
Ten slotte is er de peuterplus groep voor kinderen van 3 jaar. Voor deze groep organiseren wij extra voorschoolse activiteiten, zoals knippen, verven, leren om geconcentreerd bezig te zijn en te werken en spelen in groepjes.
Meer weten over ons peuterprogramma?
Neem contact met ons op voor meer informatie, een rondleiding of een kennismaking.
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Peutergroep Ratjetoe locatie Mussenberg heeft de status van VVE-locatie. Kinderen met een indicatie van het consultatiebureau bieden wij hier een speciaal peuterprogramma aan, dat speciaal gefocust is op spraak-taalontwikkeling of sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen krijgen een VVE-indicatie als ze het risico lopen op een taalachterstand in de Nederlandse taal.
Doel van VVE:
- Stimuleren van de ontwikkeling van peuters op alle gebieden door middel van spel en activiteiten
- Volgen van de ontwikkeling van de peuter en tijdige signalering van eventueel (dreigende) ontwikkelingsachterstand. De pedagogisch medewerkers zorgen ervoor dat ieder kind het aanbod krijgt dat is afgestemd op zijn/haar ontwikkelingsbehoefte.
- Bijdragen aan een doorgaande ontwikkelingslijn van 0 tot 12 jaar in samenwerking met de basisschool
- Zelfstandigheid (wat ga ik doen, plannen, even zonder ouders zijn)
- Motorisch gebied (fijne en grove motoriek)
- De echte wereld leren kennen door middel van creativiteit, rollenspelen, nadoen
VVE Indicatie
Bij een VVE-indicatie, dus bij (dreiging van) ontwikkelingsproblemen, wordt er naar verhouding nog vaker ingezoomd op het kind, worden behandelplannen opgesteld en de resultaten gemeten. Indien nodig worden externe deskundigen benaderd.
Het belang van deelname aan een peuterprogramma voor elke peuter moge duidelijk zijn; het kind krijgt ontwikkelingskansen die een goede start straks op de basisschool veel gemakkelijker maken. U weet dan zeker dat uw kind goed voorbereid start en dat eventuele problemen al op voorhand benoemd en geadresseerd zijn.
Laagdrempelig
Een peutergroep moet voor elk kind in de gemeente toegankelijk zijn, ongeacht inkomen of gezinssituatie. Zo is er de mogelijkheid om via kinderopvangtoeslag of een gemeentelijke regeling een tegemoetkoming in de kosten te krijgen. Ouders betalen hiervoor een gemaximeerde vergoeding. De rest wordt gecompenseerd door de gemeente, mits ouders niet via de belastingdienst gecompenseerd worden. Wij informeren jullie graag over de mogelijkheden hierin. In de informatiefolder VVE vindt u meer informatie.
Warme overdracht
Wanneer een kind bijna 4 jaar wordt, draagt de pedagogisch medewerker van de peutergroep het kind(-dossier) “warm” over aan de basisschool. Dit wil zeggen dat resultaten en bijzonderheden van het kind persoonlijk met de toekomstige leerkracht worden besproken die door de peuterleidster(s) tijdens periodieke observaties zijn geconstateerd. Natuurlijk zijn deze resultaten dan al met de ouders besproken. Een eventuele VVE-indicatie wordt ook op de basisschool gehandhaafd, wat zoveel wil zeggen dat er extra aandacht wordt besteed aan het op maat maken van het programma van het desbetreffende kind, zodat opgelopen (risico op) ontwikkelingsachterstanden zoveel mogelijk ingelopen worden en het kind zo probleemloos mogelijk het schoolprogramma kan volgen.
Heb je vragen?